torsdag, juni 29, 2006

Nya svenska typsnitt

Det är inte varje dag det kommer typsnitt än mindre svenska sådana.



Batory och Mixtra tecknade av Bo Berndal



Havel, av Torbjörn Olsson, som är en nyteckning av ett tjeckiskt snitt från 30-talet.

Bakom lanseringarna ligger T4, ett nybildat systerföretag till A4.

tisdag, juni 27, 2006

Process Garden - det nya svarta?



Att Peter Saville är en spännande man är väl knappast något som gått en förbi, nu har han designat sin första trädgård. Kallad Process Garden och placerad i Clerckenwell (gammalt tryckeridistrikt i London). Blommorna är då naturligtvis utvalda att representera var sin färg i CMYK spektrat.

Organisationen The Scarlet Projects ligger bakom projektet och nästa år kommer Gary Hume och Georgue Hopton att plantera sina alster.

Saville om projektet:

“I have always known Clerkenwell as London's printing district and particularly
as the place for print origination, the almost magical process through which all colour images are reproduced in ink using dots of just four particular colours - cyan, magenta, yellow and black (CYMK) - which are known as the process colours. It seems appropriate to celebrate this unseen relationship with colour which is such an intrinsic part of local heritage.”

The four print process colours, cyan (turquoise), magenta (pink), yellow and black, will be represented in the garden by four new planting beds, each containing a diverse mixture of perennials, grasses and roses in a spectrum of related shades and tones. The variety of flowers will provide dynamic sequences of colour from spring to autumn and will surround the seating area with fragrance. A central bed, around which specially commissioned new seating will be placed, will blend the four colours, mimicking the colour printing process.

Typsnittet som används i projektet kommer även från trakten. Detta finns däremot inte omnämnt eller på bild.

Dags att skaffa blåställ och ut i rabatten gott folk.

lördag, juni 24, 2006

FAC 461



Skivomslag, enligt många bland det roligaste man kan företa sig som grafisk formgivare. Sätter man samman detta med världens bästa musik så blir slutresultatet bli smått fantastiskt.

I fallet Factory Records hände detta flertalet gånger, Saville, 8vo m.fl. har bidragit att förhöja den fantastiska musiken än mer med lika fascinerande omslag under 2 större delen av 80-talet och delar 90-talet.

Nu har de med ledning av Matthew Robertson äntligen lyckats samla ihop dessa alster i en bok; Factory Records The Complete Graphic Album. En 224 sidig bibel med 400 illustrationer och med förord av Tony Wilson, manager och delägare av Factory Records.



Boken släpptes med pompa och ståt på Central Saint Martins i måndags och Peter Saville var naturligtvis där.

onsdag, juni 21, 2006

Fundamentalism

I min värld är det alltid en stor händelse när Pet Shop Boys släpper en ny skiva. Jag växte upp med PSB, och Mark Farrow är - tillsammans med Peter Saville och Laurence Stevens - starkt bidragande orsaker till att jag blev intresserad av grafisk form, även om den där första singeln som jag köpte för drygt 20 år sedan inte var särskilt snygg. Å andra sidan var det något jag insåg redan då. Åren har gått men Pet Shop Boys har lyckats hålla en rak linje efter det där initiala snedsteget, få grupper har varit så konsekventa i sin visuella framtoning. De vita albumomslagen som bröt mot allt det samtida, singelomslag utan artist-/gruppnamn på framsidan, knallorangefärgade knottriga omslag och annan designporr har de bjudit oss på. När det nu var dags för ett nytt album, Fundamental, så var min nyfikenhet givetvis stor. Två av deras senare album - Release och Disco 3 - var märkliga undantag genom att ej inrymmas i Farrow-designade omslag, men förra släppet (den storartade samlingen PopArt) var det åter Farrow i samarbete med PSB som formgivit.

Denna gång är det en till största delen svart skapelse (tom själva asken är i svart plast) där såväl titel som låtlista utgörs av avfotograferade neonskyltar. Lysande, i dubbel bemärkelse. Förvisso har det fuskats när det gäller credits och låttexter, men i övrigt är all form fotografier som täcker hela omslagsytorna. Det är onekligen något lockande med det, framförallt nu när vi är så vana med all datorgenererad typografi.

Kanske är det hantverket som tilltalar, att man lagt ner så pass mycket tid på att planera bilden redan innan filmen laddats i kameran istället för att som så ofta annars ta den lätta vägen och lägga allt krut på layoutarbetet vid datorn. Vi tycker oss ha anat en trend med denna typ av arrangerade fotografier och stilleben - vi återkommer senare i sommar med fler exempel på detta. Vi får säkert anledning att återkomma även till Pet Shop Boys, om inte annat till hösten då det kommer ut en bok som främst behandlar deras visuella framtoning. Som vanligt i Pet Shop Bok-sammanhang är det utmärkte Chris Heath som sitter vid ordbehandlaren, så om inte annat bör det bli en läsvärd bok. Vi har för övrigt försökt nå Farrow Design för att diskutera omslaget djupare men de har inte behagat svara. Nåja, bilderna får tala för sig själva. Omslaget är som sagt lysande, det bästa jag sett hittills i år och jag fullkomligt älskar att de gjort sig sådant besvär.

tisdag, juni 20, 2006

Det är tisdag vecka 25


Blandade länkar, många har med bokstäver att göra.


En av världens bästa typsnittshus Emigre uppdaterar sin hemsida. Länk

Blue Vinyl Fonts lanserar ett nytt script-typsnitt som verkar dra nytta av open type på ett bra sätt. Länk

Och Hoefler & Frere-Jones nya typsnitt Verlag finns nu att köpa. En familj på 30 typsnitt. Länk

Och franska Porchez Typofondrie nya Parisine finns att köpa. Länk

Typsnittshuset P22 har gjort en liten, lyxig, bok om deras första 10 år. Länk

Bon får ny chefredaktör. Länk

Peter Saville formger en trädgård. (bläddra ner, eller sök på sidan) Länk

En ny svensk designtävling... Länk

Äntligen ett usb-minnes som kan skrämma barn. Länk

måndag, juni 19, 2006

Tidens tecken


När Microsoft nu lanserar deras nya Clear Type-typsnitt så väljer de att satsa på ett nygammalt tecken: interrobang. En hybrid av ett utropstecken och ett frågetecken.
De typsnitt som kommer stödja interrobangen är bland andra Palatino, Arial och Lucida Sans.

Egentligen uppkom interrobangen redan 1962 då det formgavs av Martin Speckter i syfte att användas till reklamtexter. Om det är reklamtexter eller msn-konversationer som Microsoft har i åtanke vet jag inte. Men jag kan inte sluta se på den här bastarden som ett försök att snygga upp det slarviga internetspråket.

Läs mer:
Fontblog
Användbart
Vad tycker resten?

Första, andra, tredje - Såld för ett litet lands BNP



Kostnad: 995 Miljoner kronor.
Köpare: Kosmetologmogulen Ronald S Lauder.
Ses helst: Neue Galerie, New York 13 juli - 18 sept.

lördag, juni 17, 2006

Recordcover lover #1



Ett av mina tydligaste barndomsminnen är de återkommande musikstunderna med min far. Alla de otaliga vinylskivor han la på och som jag gillade men inte hade den blekaste aning om vad det var snarare än att det var bra musik. Många av dem har hängt kvar; Dylan, Bowie, Stones m.fl. För ett litet tag sen introducerades jag åter igen till Fleetwood Mac och det var ett mycket angenämt återseende. Stevie Nicks röst...fantastisk.
Så jag begav mig ned i skivbacken här hemma och hittade Rumours omslaget, tyckte att det var fint som barn med den lätt gulnade färgen och det svartvita fotot.
Nu ett par år senare, så slås jag av att detta måste vara ett av de finaste omslag jag har i skivhyllan. Allt är verkligen helt perfekt rent omslagsmässigt, precis lika vackert som musiken. För mig står denna skiva för årets musikrevival och årets skivomslagsdesigns recykling.

För koncept, Fleetwodd Mac själva, formgivning och foto: Desmond Strobel och den fantastiska handritade typon: Larry Vigon

Så ut och köp den, den är väldigt fin.

torsdag, juni 15, 2006

Automatic - det ni måste se i sommar

Illustration: Herb Wilson

Det tog mig tre steg för mig att fatta att jag skulle älska det här. Efter tre steg tänds en 199kronors halogenlampa av att jag går förbi. Efter ett par steg till drar en cementblandare igång med fastsurrad läskback och klädhängare. I klädhängaren: städprodukter. Dammvippor. Dammsugarslangar. Sopkvastar.
Det här sätter stämningen ganska effektivt. Automatic är inget jag sett innan. Det är en liten hydda tapetserad med fototapeter och en snurrande lampa. Det är billiga material. Plast. Borrar - ja allt som snurrar. Men främst är det mobiler, överallt mobiler, triggade av sensorer på golvet.
Om ni, som jag, älskar RGB6s förmåga att få precis vilket vardagsobjekt som helst att se fantastiskt vackert ut kommer ni, som jag, gilla Automatic. Ta er till Färgfabriken innan sommaren är slut för lite rolig konst.
Peter Geschwind är förresten Stockholmare, född 1966 och har ett par tidigare utställningar med mobiler på sitt samvete.

Läs Mer:
Färgfabriken
Peter Geschwinds hemsida.

onsdag, juni 14, 2006

Danmark är bra del #1



Detta är den första posten i en serie om vårt kära grannland i väster, närmare bestämt Danmark. Under sommaren så ska vi försöka lägga lite krut på att haussa och ge er en bättre inblick i det som vi tidigare bara kan referera till som skåningarnas eviga tjat om Köpenhamn hit och Köpenhamn dit. Nu har vi i övriga Sverige börjat fatta vad som händer där på andra sidan. Detta är då följdaktligen del 1.

Att Henrik Vibskov idag räknas som en av de mest lovande klädskaparna i Europa är inte så svårt att förstå. Okonventionella lösningar i snitt som kanske kan sammanfattas som myskläder möter dressat. Han har medverkat i varenda hippt magasin värt namnet ända sedan han tog sin examen på St. Martins 2001.



Naturligtvis så har även denna väldigt sympatiske designer på 34 år en generell passion för form, musik (gammal trummis och även breakdansare). Förutom kläderna gör han återkommande projekt såsom denna potatisskapelse som gjordes i Island i slutet av maj månad.



Eller varför inte Bag for Art Basel, som skulle göra vilken korsordslösande pensionärer gröna av avund.



Vi har med andra ord goda skäl att återkomma till Vibskov under denna serie om Danmark.

måndag, juni 12, 2006

365 dagar eller 1 år vilket ni vill



Idag den 12 juni firar Groupies 1 år ute i etern. De hela började med en fin post om skivomslag och Clios fina omslag till albumet Faces.

Inkluderat denna post har vi lyckats prångla ut 153 poster om saker vi gillar, saker som vi gillar mindre men hela essensen har varit att det haft ett samröre med de ting vi älskar. Form, musik, kläder, arkitektur och annat viktigt som vi inte kan leva utan.

Vi gör inga större löften än att vi tänker fortsätta sysselsätta oss med detta och göra det ännu bättre.

Tack till er som följt oss hittills.

/Redaktionen.

fredag, juni 09, 2006

Det har hänt igen




Då och då får man bevis på att de man håller på med måste vara bland det roligaste som finns, saker som inspirerar en, de må vara andra formgivare, arkitektur, mode, musik. Kort sagt det mesta. Det jag haft lite problem med är att hitta nutida formgivare som låter mig överraskas, häpnas och känna att formgivning och design i alla dess former är bland det roligaste som finns.

Detta problem löstes för ett par år sedan av 2 killar från de brittiska öarna.
Ni har läst om dem förut och de heter Non-Format.

De har återigen lyckats med att göra just som de gjort flertalet gånger tidigare, förgylla min tillvaro.

Detta är deras egen spec. för alstret ovan.

Music packaging
3" CD with limited edition print by Ivan Zouravliov.
CD and print are enclosed in a sealed plastic document envelope attached to a 12" grey pulp board with a silkscreen overprint.

Hoppas det gör er dag för det har gjort min, iaf. stora delar av den.

söndag, juni 04, 2006

Det är söndag vecka 22


Mashupkungen Freelance Hellraiser omslag signerat Bigactive i London - Diagram innehållande sånt man gillar.


Smått och gott som vi brukar kalla länkar. Den här veckan på en söndag.

7 juni - Designstafetten fortsätter. Folkforms Chandra Ahlsell och Anna Holmquist överlämnar
designstafettpinnen till, och samtalar med, designgruppen Front om deras arbete och utställning på Kulturdepartementet.
Kom och mingla och leta rätt på några Groupiesar. Mellan 17-20 och baren är öppen. Länk

Edmund har publicerat en intervju med Martin Kann. Länk

Grymma bloggen High Snobiety har intervjuat franska kommunikationsbyrån La MJC. Länk

Daniel Eskils gör massa bra grejer. Bland annat fina musikvideos till The Embassy och I Am From Barcelona. Länk

Ünal & Böler har gjort en hängande bokhylla jag verkligen vill ha. Länk

Mrian Bantjes uppdaterar sin portfolio. Länk

Ordning och reda - griddad årsrapport på fredag. Länk

Alla (?) omslag till Jack Kerouacs "On The Road". Länk

Nu kan du köpa skandinavisk design - på nätet. Länk

Great Works fortsätter att leverera fina siter. Den här gången åt Electrolux. Länk

En målning om dagen. Länk

Ingen kan väl ha undgått Försvarets enorma storsatsning på "Det nya Försvaret". Kostade enligt uppgifter 60 miljoner,
vem gjorde: DDB Stockholm, och DU betalade. Länk

Telefoner och får i symbios. Länk

lördag, juni 03, 2006

Kelley Walker




Kelley Walker (*1969) använder sig av reklamens & populärkulturens bildspråk& mekanismer i form av screentryck, datorutskrifter & cd-skivor, & rör sig kring frågor om ras, kön & konsumtionssamhälle. Triptyken "Black Star Press (rotated 90 degrees counterclockwise): Black Star, Black Press, Star Press“ (2006) innehåller abstrakta fläckar screentryckta i ren choklad över en svartvit bild av en vit polis & en svart ung man, vridna i en 90 graders vinkel.
I andra verk sprutar han rosa Crest-tandkräm över ett omslag av tidningen King, föreställande r&b-stjärnan Trina, scannar in det hela & manipulerar det i Photoshop . Det hela ger samma delikata känsla som New York-konstnären Seth Price med sina guldfärgade vacuumavgjutningar av bomberjackor.
Om Walkers bilder hade komprimerats ner till en levande person, hade jag velat åka på semester med denne, dricka Cola light, & ha oskyddat sex på ett hotellrum i Boston, mot en fond av videon till "Lean back“ med Terror Squad spelandes på kabeltv:n gjord av billig träimitation. Sen hade vi använt mitt fluorskölj innan vi gick & la oss.

Mer under:
Whitney Biennial 2006
Saatchi Gallery
Artnet

fredag, juni 02, 2006

Livraison 2


Andra numret av Sveriges mest ambitiösa (?) tidning finns ute! Livraison nummer två bygger till hälften på den bortglömda konsten av brevväxling och till andra hälften på fotograferade objekt. Den är större än en genomsnittlig bok och kostar därefter.
Livraison spelar i samma liga som groupies-favoriten Self Service men med mindre fokus på mode. Bakom tidningen står Marie Birde tillsammans med designbyrån New.

Tokion, det var kul så länge det varade

Nummer femtio var ett fint nummer

Slog upp nya numret av Tokion för några dagar sedan: en av de allra bästa på fulknasform var numera bara ful.
Tokions AD Deanne Cheuk har slutat lämnat och efter sig ett tomrum lika stort som sträckan Tokyo - New York.
Problemet blir någonstans att Tokion nästan lever sig kvar i den gamla knasformen - men hanterar den inte alls längre. Och det känns någonstans som när jag, väldigt ung, upptäckte att rockstjärnor tydligen drack massa sprit och tog droger - hemskt.
Innehållsmässigt är tidningen lika bra som innan. Det finns en underhållande intervju med Lars von Trier som kretsar kring Google Earth, ett lite stelt, men bra, samtal med Park Chanwook om Lady Vengance.
Men Tokion har alltid varit bra innehåll i kombination med fantastiskt bra (och nyskapande/rolig) form. När nu det ena är borta så finns det inget som motiverar mig att lägga pengar på tidningen längre.
Hej då Tokion?